Zaloguj mnie
kwota: 0,00 PLN
produktów:0
Schowek0
Produkty

Uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy, Blog sklep bhp

Nadzorem i kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy objęci są wszyscy pracodawcy, bez względu na ich status prawny (osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, jeżeli zatrudniają pracowników), a także przedsiębiorcy niebędący pracodawcami w rozumieniu kodeksu pracy, na rzecz których jest świadczona praca przez osoby fizyczne na innej podstawie niż w ramach stosunku pracy. Organom Państwowej Inspekcji Pracy przysługują też odpowiednie środki prawne pozwalające na wyegzekwowanie od podmiotu kontrolowanego działań zgodnych z prawem i wyeliminowania stwierdzonych naruszeń przepisów prawa pracy, w tym przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. 

Uprawnienia przysługują inspektorowi pracy

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o PIP, inspektorzy pracy są uprawnieni do przeprowadzania, bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontroli przestrzegania przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej, w tym również zatrudnienia cudzoziemców. 

W toku postępowania kontrolnego inspektor pracy ma prawo: 1) swobodnego wstępu na teren oraz do obiektów i pomieszczeń podmiotu kontrolowanego, 

2) przeprowadzania oględzin obiektów, pomieszczeń, stanowisk pracy, maszyn i urządzeń oraz przebiegu procesów technologicznych i pracy, 

3) żądania od podmiotu kontrolowanego oraz od wszystkich pracowników lub osób, które są lub były zatrudnione, albo które wykonują lub wykonywały pracę na jego rzecz na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym osób wykonujących na własny rachunek działalność gospodarczą, pisemnych i ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą oraz wzywania i przesłuchiwania tych osób w związku z przeprowadzaną kontrolą, 

4) żądania okazania dokumentów dotyczących budowy, przebudowy lub modernizacji oraz uruchomienia zakładu pracy, planów i rysunków technicznych, dokumentacji technicznej i technologicz nej, wyników ekspertyz, badań i pomiarów dotyczących produkcji bądź innej działalności podmiotu kontrolowanego, jak również do starczenia mu próbek surowców i materiałów używanych, wytwa rzanych lub powstających w toku produkcji, w ilości niezbędnej do przeprowadzenia analiz lub badań, gdy mają one związek z przeprowadzaną kontrolą, 

5) żądania przedłożenia akt osobowych i wszelkich dokumentów związanych z wykonywaniem pracy przez pracowników lub osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, 

6) zapoznania się z decyzjami wydanymi przez inne organy kontroli i nadzoru nad warunkami pracy oraz ich realizacją, 7) utrwalania przebiegu i wyników oględzin, o których mowa w pkt 2, za pomocą aparatury i środków technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku, 

8) wykonywania niezbędnych dla celów kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń sporządzanych na podstawie dokumentów, a w razie potrzeby żądania ich od podmiotu kontrolowanego, 

9) sprawdzania tożsamości osób wykonujących pracę lub prze bywających na terenie podmiotu kontrolowanego, ich przesłuchiwania i żądania oświadczeń w sprawie legalności zatrudnienia lub pro wadzenia innej działalności zarobkowej, 

10) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów oraz akredytowanych laboratoriów (art. 23 ust. 1 ustawy o PIP). W przypadkach gdy zachodzi uzasadniona obawa, że udzielenie inspektorowi pracy informacji w sprawach objętych kontrolą przez pracownika lub osobę, która jest lub była zatrudniona przez podmiot kontrolowany albo która wykonuje lub wykonywała pracę na jego rzecz na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym osobę wykonującą na własny rachunek działalność gospodarczą – mogłoby narazić tego pracownika lub osobę na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu udzielenia tej informacji, inspektor pracy może wydać po stanowienie o zachowaniu w tajemnicy okoliczności umożliwiających ujawnienie tożsamości tego pracownika lub osoby, w tym ich danych osobowych. W razie wydania takiego postanowienia, oko liczności, o których mowa w art. 23 ust. 2 ustawy o PIP, pozostają wyłącznie do wiadomości inspektora pracy. Protokół przesłuchania pracownika lub innej osoby wolno udostępniać pracodawcy tylko w sposób uniemożliwiający ujawnienie danych osobowych pracownika lub innej osoby, która udzieliła inspektorowi pracy określonych informacji. Na powyższe postanowienie inspektora pracy w sprawie zachowania w tajemnicy danych osobowych pracownika lub innej osoby pracodawcy przysługuje zażalenie, w terminie 3 dni od dnia doręczenia tego postanowienia. Zażalenie na postanowienie inspektora pracy rozpoznaje właściwy okręgowy inspektor pracy. Postępowanie dotyczące zażalenia toczy się bez udziału pracodawcy i objęte jest tajemnicą służbową. W razie uwzględnienia zażalenia protokół przesłuchania pracownika lub innej osoby podlega zniszczeniu. Zasady postępowania z protokołami przesłuchań i innymi dokumentami, na które rozciąga się obowiązek zachowania tajemnicy służbowej, określa główny inspektor pracy

Ilość odsłon:
zobacz wszystkie

Akceptujemy płatności