Zaloguj mnie
kwota: 0,00 PLN
produktów:0
Schowek0
Produkty

Zarządzanie BHP, Blog sklep bhp

Należy bezwzględnie pamiętać, że skuteczne zarządzanie bezpieczeństwem pracy polega głównie na umiejętności przewidywania i zapobiegania pojawianiu się problemów, a nie walki z nimi dopiero wówczas, gdy
wystąpiły i spowodowały niekorzystne skutki.

 

Podstawowe zasady działań w zakresie zarządzania bezpieczeństwem pracy powinny być usystematyzowane w następującej hierarchii ważności:

  •  unikanie ryzyka w miejscu pracy,
  • likwidowanie źródeł zagrożeń zawodowych,
  • dostosowanie warunków pracy do psychofizycznych właściwości pracownika,
  • zastępowanie niebezpiecznych technologii, maszyn, urządzeń, surowców itp. mniej niebezpiecznymi,
  • stosowanie przede wszystkim ochron zbiorowych, a dopiero w ostateczności środków ochrony indywidualnej.

Należy podejmować działania, obejmujące przede wszystkim:

  • ocenę ryzyka zawodowego,
  • stosowanie niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających to ryzyko,
  • zapewnienie pracownikom niezbędnych informacji i szkoleń nt. zasad
  • ochrony przed zagrożeniami.

Podstawowe działania, na poziomie każdego przedsiębiorstwa, dla zapewnienia bezpiecznych warunków pracy to:

  • określenie ogólnej polityki i celów kierownictwa firmy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników,
  • zapewnienie niezbędnych informacji umożliwiających wdrożenie ogólnej polityki,
  • uwzględnienie zagadnień bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników w zarządzaniu i podejmowaniu decyzji, na każdym poziomie funkcjonowania firmy,
  • konsultowanie spraw w dziedzinie bezpieczeństwa pracy z pracownikami,
  • monitorowanie i przegląd efektywności przyjętej polityki i całego systemu zarządzania firmą.

Typowy model zarządzania bezpieczeństwem pracy, również w małym i średnim przedsiębiorstwie, uwzględniający powyższe zasady to:

  • polityka ogólna – jasno określić zobowiązania, cele, odpowiedzialność oraz procedury funkcjonowania przedsiębiorstwa;
  • planowanie – zidentyfikować i oceniać ryzyko zawodowe, jakie występuje przy wykonywaniu pracy w przedsiębiorstwie.

Działania podejmowane w trakcie procesu planowania powinny obejmować:

– ocenę ryzyka zawodowego i działań ograniczających to ryzyko,
– określenie potrzeb dotyczących działań kontrolnych w firmie,
– identyfikację potrzeb firmy w zakresie szkolenia,
– upewnienie się, że pracownicy posiadają dostateczną wiedzę i umiejętności w zakresie bezpiecznego wykonywania pracy oraz że są im dostarczane niezbędne wskazówki i instrukcje; 
z wprowadzanie i działania – chodzi głównie o praktyczne wdrażanie założeń przyjętych w procesie planowania. Może to polegać np. na:
– wprowadzaniu niezbędnych zmian organizacji i procedur wykonywania pracy, wyposażenia, maszyn, urządzeń, narzędzi,
– szkoleniach kadry kierowniczej i pracowników wykonawczych,
– doskonaleniu przepływu informacji;

 

  • kontrola i korygowanie działań – stan bezpieczeństwa pracy w firmie należy monitorować i w razie potrzeby korygować. W tym celu powinny być stosowane metody proaktywne (np. podejmowanie działań wynikających
  • dokonanych kontroli, przeglądów, audytów) i reaktywne (np. na podstawie wniosków wynikających z okoliczności i przyczyn zaistniałych wypadków przy pracy oraz „zdarzeń potencjalnie wypadkowych”). Oczywiście zdecydowane pierwszeństwo należy dać metodom proaktywnym.

Każdy pracodawca powinien upewnić się, że w jego zakładzie pracy właściwie funkcjonuje system bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników.
 

Ilość odsłon:
zobacz wszystkie

Akceptujemy płatności