Należy bezwzględnie pamiętać, że skuteczne zarządzanie bezpieczeństwem pracy polega głównie na umiejętności przewidywania i zapobiegania pojawianiu się problemów, a nie walki z nimi dopiero wówczas, gdy
wystąpiły i spowodowały niekorzystne skutki.
Podstawowe zasady działań w zakresie zarządzania bezpieczeństwem pracy powinny być usystematyzowane w następującej hierarchii ważności:
Należy podejmować działania, obejmujące przede wszystkim:
Podstawowe działania, na poziomie każdego przedsiębiorstwa, dla zapewnienia bezpiecznych warunków pracy to:
Typowy model zarządzania bezpieczeństwem pracy, również w małym i średnim przedsiębiorstwie, uwzględniający powyższe zasady to:
Działania podejmowane w trakcie procesu planowania powinny obejmować:
– ocenę ryzyka zawodowego i działań ograniczających to ryzyko,
– określenie potrzeb dotyczących działań kontrolnych w firmie,
– identyfikację potrzeb firmy w zakresie szkolenia,
– upewnienie się, że pracownicy posiadają dostateczną wiedzę i umiejętności w zakresie bezpiecznego wykonywania pracy oraz że są im dostarczane niezbędne wskazówki i instrukcje; z wprowadzanie i działania – chodzi głównie o praktyczne wdrażanie założeń przyjętych w procesie planowania. Może to polegać np. na:
– wprowadzaniu niezbędnych zmian organizacji i procedur wykonywania pracy, wyposażenia, maszyn, urządzeń, narzędzi,
– szkoleniach kadry kierowniczej i pracowników wykonawczych,
– doskonaleniu przepływu informacji;
Każdy pracodawca powinien upewnić się, że w jego zakładzie pracy właściwie funkcjonuje system bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników.
ul. Warszawska 29
35-205 Rzeszów
(budynek Biedronki)
Akceptujemy płatności